فروش پژو

وبلاگ تخصصی خودرو
قالب وبلاگ

حتما برایتان پیش آمده که زمان زیادی را در پمپ بنزین بگذرانید. شاید به خاطر شلوغی و شاید هم بخاطر کند بودن پمپ،این مشکلات بدلیل بنزینی بودن خودروی شماست.البته نه فقط بنزین بلکه کلیه سوخت های فسیلی مشکلات مخصوص به خود را دارند.


یکی از راههایی که خودروسازان به آن رو آورده اند(برای کم شدن مشکلات و آلودگی هوا) ساخت خودروی هیبریدی است.

خودروی هیبریدی چیست و چرا این نام را بر ان نهاده اند؟خودروهای هیبریدی چگونه کار می کنند؟ چرا 20 تا 30 مایل در هر گالون نسبت به خودروهای بنزینی بیشتر می روند؟ و نیز چرا آودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند؟

جواب این پرسش ها را در طول این مقاله خدمت شما عرض خواهم کرد .

تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند. مثلا در لوکوموتیو ها . بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل –الکتریکی بهره می برند.و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل –الکتریک وجود دارند.

این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم تراموا وقتی که به سیم های بر ق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند. و زمانی که به این کابلهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند. زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معمولا با یکی از سیستم های هسته ای –الکتریکی و یا دیزل –الکتریکی کار می کنند.

به طور کلی تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشین های هیبیریدی گوییم .

بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی –الکتریکی هستند گرچه بعضی شرکتهای خودروسازی مانند پژو-سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل- الکتریکی نیز تولید کرده اند.در این مقاله بیشتر به خودروهای بنزینی –الکتریکی می پردازیم.

انرژی الکتریکی و انرژی بنزین

خودروهای بنزینی –الکتریکی از نظر کارکرد بین خودروهای بنزینی و الکتریکی هستند.به کمک شکلهایی که در ادامه نشان داده می شود به تفاوتهای بین این دو نوع خودرو خواهیم پرداخت.

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین می باشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است وموتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها می رساند.

در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم می کند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها می رساند.

برای شما و من یک خودروی مفید خودرویی است که حداقل نیاز های ما را برآورده کند که این نیاز ها می توانند چنین باشند:

1- از یک سوخت گیری اولیه حداقل 300 مایل یا 482 کیلومتر تا یک سوخت گیری مجدد.

2- هر بار سوخت گیری اسان و سریع باشد.

یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را برآورده می کند اما در عوض آلودگی زیادی دارد و یک موتور برقی با اینکه آلودگی خیلی کمی (یا اصلا) ایجاد نمی کند اما این موتور حداکثر بین 50 تا 100 مایل(80 تا 161 کیلومتر ) می تواند بین دو شارژ خود برود و مشکل دیگر موتور الکتریکی این است که شارژ شدنش سخت و خیلی زمانبر است.

یک خودروی هیبریدی بنزینی –الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است که به نوعی می توانند مکمل همدیگر باشند.

هیبرید بنزین –الکتریسیته

سیستم هیبریدی بنزینی –الکتریکی شامل اجزا زیر است:

● موتور بنزینی:موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد. ولی این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش آلودگی و افزایش کارایی می شود.

●باک بنزین : باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است.بنزین چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000 پوند باتری معادل 1 گالون (7 پوند) بنزین انرژی دارد.

● موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کار است و هم به عنوان ژنراتور به عنوان مثال زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر می گرداند(با استفاده از سرعت در سراشیبی )

● ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکترکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار می رود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.

● باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند. برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که میتواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند(یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.

●سیستم انتقال قدرت

 

 

هیبریدی

 

 

 

The Mercedes-Benz M-Class HyPer -- a hybrid concept vehicle

 

دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را می توان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله : سری و موازی

 هیبرید موازی : در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی می رساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی می رساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی هم زمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل می شوند و این قدرت به چرخها می رسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باتری ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل هستند.

 در نتیجه در هیبریدهای موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی نیرو محرکه مورد نیاز را فراهم می کنند.

 هیبریدهای سری : در مقابل هیبریدهای موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می اورد و ژنراتور می تواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمی دهد.

 عملکرد خودروﻯ هیبریدﻯ:

 موتور بنزینی در خودروی هیبریدی معمولا کوچکتر از یک خودروی معمولی است و از این رو بهره وری بیشتری دارد.بیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی برای ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند.در موتورهای کوچک بهره وری و کارایی میتواند توسط کوچک کردن , سبک کردن قطعات ونیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود پیدا کند.

 چندین دلیل مبنی بر اینکه چرا موتورهای کوچکتر کارایی بالاتر و بهره وری بیشتری نسبت به موتورهای بزرگتر دارند وجود دارد:

 ● موتورهای بزرگتر سنگینتر از موتورهای سبکتر هستند و انرژی زیادتری در واحد زمان مصرف می کنند (برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از یک سر بالایی)

 ● پیستون و دیگر اجزای داخلی سنگین هستند و نیز انرژی زیادتری در واحد زمان نیاز دارند تا در سیلندر بالا و پایین بروند.

 ● تغییر مان و جابه جایی در داخل سیلندرها بزرگتر است در نتیجه سوخت بیشتری برای هر سیلندر مورد نیاز است.

 ● موتورهای بزرگتر معمولا سیلندرهای بیشتری دارند و هر سیلندر نیز سوخت زیادی مصرف میکند. حتی اگر خودرو در حال حرکت نباشد.

 دلایل فوق توضیح می دهد که چرا دو مدل خودروی مشابه با وتورهای متفاوت در ازمون سنجش نتایج متفاوتی را بدست می اورند.اگر هر دو خودرو در حال حرکت در یک اتوبان باشند و در یک سرعت برابر و معین , خودرویی که موتور کوچکتری دارد انرژی کمتری مصرف میکند و هر دو موتور خروجی یکسانی از قدرت را تولید میکنند.ولی موتور کوچکتر از سوخت کمتری استفده میکند که به ان سرعت برسد.

 اما چطور این موتور کوچک میتواند قدرت مورد نیاز خودروی شما را در مقابل خودروهای پر قدرت در جاده فراهم کند؟

 اجازه بدهید مقایسه ای بین خودروی مانند چوی کامارو با یک موتور v-8 بزرگ با خودروی هیبریدی ما با یک موتور گاز سوز و یک موتور الکتریکی انجام دهید.

 موتور گاز سوز در خودروی هیبریدی قدرت کافی برای حرکت ماشین در یک بزرگراه دارد و موتور خودروی کامارو قدرتی بیشتر از قدرت مورد نیاز برای وضعیتهای مختلف دارد.

 اما زمانی که خودروی هیبریدی نیاز به شتاب داشته باشد و یا نیاز به قدرت بیشتری داشته باشد(بسته به شرایط) این موتور نیاز به کمک پیدا میکند که این کمک از یک موتور الکتریکی و باتری تامین می شود.این سیستم در صورت نیاز نیروی اضافی ضروری را فراهم میکند. موتورهای گاز سوز در خودروهای معمولی برای حداکثر قدرت ممکن ساخته شده اند.درحالی که رانندگان این خودروها در کمتر از 1 درصد از زمان رانندگی از حداکثر قدرت موتور استفاده میکنند.خودروهای هیبریدی از موتورهای کوچکتری استفاده میکنند که سایز این موتورها فقط برای مقدار متوسط" حداکثر قدرت نامی" ساخته شده اند تا ماکزیمم مقدار ممکن.

 در کنار کوچک بودن و کارایی بیشتر موتور در خودروهای هیبریدی امروزه برای خودروهای هیبریدی یک سری فوت وفن به کار میبرند تا بهره وری سوخت بالا رود.بعضی از این فوت و فن ها برای همه نوع خودرو اعم از هیبریدی و غیر هیبریدی است که به انها کمک میکند تا کارایی بهتری داشته باشند.

 ولی بعضی از این فوت وفن ها فقط برای خودروهای هیبریدی به کار میرود.

 یک خودروی هیبریدی میتواند:

 ●انرژی را بازیابی ودر باتری ذخیره نماید:

 هنگامیکه شما پدال ترمز را فشار میدهید, شما در حال تلف کردن انرژی در خودرو هستید.هر چه خودرو سریعتر رود انرژی جنبشی بیشتری دارد.ترمز کردن این انرژی را هدر میدهد و به شکل گرما در می آورد.در خودروهای هیبریدی می توان مقداری از این انرژی را بازگرداند و در باتری برای استفاده مجدد ذخیره کرد.این کار با سیستم" ترمز احیاء کننده" انجام میگیرد.در این حالت موتور الکتریکی به مانند یک ژنراتور رفتار میکند و ضمن کند شدن حرکت ماشین این انرژی جنبشی را صرف شارژ کردن باتری می کند.

 ● بعضی وقتها موتور بنزینی خاموش میشود:

 یک خودروی هیبریدی همیشه نیاز به بودن وتور نزینی ندارد.زیرا یک موتور الکتریکی و باتری نیز دارد.بنابراین بعضی وقتها می توان موتور بنزینی خودروی هیبریدی را خاموش کرد.برای مثال زمانی که خودرو در مقابل چراغ قرمز توقف کرده است.

 ● به کار بردن اصول ایرودینامیک برای کاهش نیروی درگ:

 وقتی که شما در یک اتوبان رانندگی میکنید بیشترین نیروی موتور شما صرف مقابله با نیروی فشاری هوا میشود.که این نیرو به نیروی درگ ایرودینامیک موسوم است.این نیروی درگ میتواند به چندین روش کاهش یابد.یک راه مطمئن برای کاهش این نیرو, کاهش ناحیه جلوی اتومبیل وبه کار بردن اصول ایرودینامیک در ان است.

 

 

 

هیبریدی

 

 

 همانطور که در شکل زیر می بینید یک suv چقدر بیشتر از یک خودروی sport فشار هوا را تحمل میکند(ناحیه جلوی خودروی suv بیشتر از یک خودروی sport است).

 کاهش اشیاء خارجی روی بدنه خودرو و نیز حذف بعضی از انها میتواند در بهبود ایرودینامیک خودرو موثر باشد.برای مثال بعضی وقت ها جایگزینی ایینه ها با دوربین های کوچک میتواند مفید باشد.

 ● به کار بردن تایرهای خاص : تایرهای اکثر خودروها بهینه سازی شده اند برای سطوح صاف با کمترین نویز و چسبندگی خوبی نیز در اکثر شرایط محیطی دارند.ولی این تایرها موجب به وجود آمدن نیروی درگ می شوند.

 خودروهای هیبریدی از یک تایر مخصوص استفاده می کنند که سفت تر و پربادتر و نیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولی دارد.نتیجه این کار باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی میشود.

 ● به کار بردن مواد سبک وزن: کاهش وزن کل خودرو یکی از راه های ساده برای افزایش راندمان و کارایی خودرو است.خودروهای سبکترزمانی که در حال شتاب گیری هستند یا در حال بالا رفتن از یک سر بالایی انرژی کمتری نسبت به خودروهای سنگینترمصرف می کنند.مواد کامپوزیت مانند فیبر کربن یا فلزات سبک وزن مانند الومینیوم و منیزیم می توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند.

 اکنون به تکنولوژی هیبریدی در دو خودروی هوندا insight و تویوتا پریوس میپردازیم.

 اگرچه هر دو این خودروها جزء هیبریدهای موازی هستند ولی تفاوتهایی با هم دارند.هر دو این خودروها دارای موتور بنزینی و موتور الکتریکی و باتری هستند.

 اجازه بدهید از هوندا insight شروع کنیم

 

هوندا insight:

 این خودرو که در اوایل سال 2000 در ایالات متحده معرفی شد.طراحی ان بر اساس بهترین کارکرد ممکن انجام شد.insight کوچک است و کم وزن و جای 2 سرنشین و یک صندلی کودک دارد.و دارای موتور با بازدهی بالا است.insight دارای برترین رتبه سنجش EPA در میان خودروهای هیبریدی شد.

 هوندا خودروی هیبریدی موازی است .موتور الکتریکی به موتور بنزینی متصل است.هوندا این سیستم را "جمع کننده کمک موتور" می نامد. Insight به صورت 5 سرعته دستی یا cvt (انتقال قدرت پیوسته اتوماتیک) است.

 موتور الکتریکی insight به سه روش به موتور بنزینی کمک می کند که به قرار زیرند:

 ● به موتور بنزینی کمک می کند و نیروی اضافی را در زمان شتابگیری و یا بالا رفتن از سر بالایی تامین می کند.

 ● سیستم"ترمز احیاء کننده" را در زمان کاهش سرعت خودرو به منظور بازیابی انرژی فعال نماید.

 ● موتور بنزینی را روشن می کند(حذف نیاز به استارتر)

 ولی موتور الکتریکی به تنهایی نمی تواند نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو را فراهم نماید و موتور بنزینی نیز باید روشن باشد تا موجب حرکت خودرو شود.(یکی از تفاوتهای insight با پریوس همین است, پریوس تنها با کمک موتور الکتریکی نیز میتواند حرکت کند)

 هوندا برای کسب بهترین کارایی کارهایی را انجام داده که مهمترین انها 3 کاری است که در زیر به انها اشاره می شود.

 ● کاهش وزن: insight از بدنه و ساختار آلومینیومی سبک وزن ساخته شده است برای هر چه کمتر شدن وزن،وزن این خودرو کمتر از 1900 پوند (862 کیلوگرم) است که این مقدار 500 پوند یا 227 کیلوگرم کمتر از سبکترین هوندا سیویک است.

 ● استفاده از موتور کوچک و پر بازده:

 

 

 

هیبریدی

 

 

 

 

 

موتور insight که در شکل زیر مشاهده می کنید تنها 124 پوند (56 کیلوگرم) وزن دارد.سه سیلندر و 1 لیتر حجم دارد که 67 اسب بخار را ر 5700 rpm تولید می کند.اگر نیروی اضافی ناشی از موتور الکتریکی را نیز در نظر بگیرید.این خودرو قادر خواهد بود از 0 تا 60 مایل بر ساعت را در 11 ثانیه بپیماید.با در نظر گرفتن موتور الکتریکی نیروی موتورها به 73 اسب بخار می رسد.(در 5700 rpm) .اگر مقایسه ای بین موتور بنزینی به تنهایی با مجموع موتور بنزینی والکتریکی انجام دهیم.به این نتیجه میرسیم که موتور الکتریکی تنها 6 اسب بخار به قدرت موتور می افزاید. در حالی که تاثیر واقعی موتور الکتریکی بیش از این مقدار است.موتور الکتریکی در خودروی insight 10 کیلو وات است (13 اسب بخار ) در 3000 rpm .

 مقدار تاثیر واقعی موتور الکتریکی را مقدار ماکزیمم گشتاور روشن می سازد:

 بدون موتور الکتریکی , insight به ماکزیمم گشتاور 66 پوند –فوت در 4800 rpm می رسد.وبا موتور الکتریکی ماکزیمم گشتاور به 79 پوند –فوت در 1500 rpm می رسد.که 13پوند –فوت نیز که اختلاف این دو گشتاور است همان تاثیر واقعی موتور الکتریکی است.

 ● به کار بردن ایرودینامیک: هوندا insight به شکل قطره اشک طراحی شده است .پشت خودرو باریکتر از جلوی ان است. چرخ های عقب توسط جزیی از بدنه پوشانده شده است تا شکلی صاف را تشکیل دهد و بعضی از قطعات زیرین ماشین توسط پانلهای پلاستیکی پوشانده شده است.این کارها باعث کاهش ضریب درگ به 0.25 می شود. و این خودرو جزء ایرودینامیک ترین خودرو در بازار است .زمانی که شما در حال حرکت در اتوبان هستید موتوربنزینی با تمام قدرت کار می کند .وقتی که سرعت خود را کاهش می دهید(توسط ترمز کردن یا پدال گاز را شل کردن ) موتور الکتریکی مانند ژنراتور مقداری الکتریسیته را برایشارژ باتری استفاده می کند.

 نکته دیگر در مورد insight این است که سیستم انتقال قدرت از موتور به وسیله کلاچ جدا شده است (مانند سایر خودروها) و این بدین معنی است که اگر شما در حال کم کردن سرعت خود باشید و کلاچ را نگه دارید و یا با دنده خلاص سرعت خود را کاهش دهید در این صورت موتور الکتریکی و سیستم "ترمز احیاء کننده" نخواهد توانست انرژی الکتریکی ناشی از این کم شدن سرعت را به باتری بدهد.پس زمانی این سیستم می تواند بازیابی انرژی داشته باشد که کم شدن سرعت خودرو در حالتی صورت گیرد که خودرو در دنده قرار دارد.

 اکنون اجازه دهید که نگاهی به تکنولوژی تویوتا پریوس بیندازیم که سیستمی به کلی متفاوت از insight دارد .

 مزایای یک خودروی هیبریدی :

 شما ممکن است تعجب کنید که چرا اشخاص به این سیستم پیچیده علاقه دارند علیرغم اینکه بیشتر مردم با خودروهای بنزینی خیلی راحت هستند.

 دلیل این علاقه دو چیز است:

 1- کاهش الایندگی

 2- بهبود بهره وری و کارایی

 حال اجازه دهید مثالی از استانداردهای آلودگی کالیفرنیا بزنیم.که تعیین می کند چه مقدار از هر نوع الودگی در یک خودرو می تواند وجود داشته باشد.این مقدار معمولابر حسب گرم بر مایل (g/mi) بیان می شود.برای مثال این استاندارد بیان می کند که مقدار مونو اکسید کربن در هر مایل نباید از 3.4 گرم بیشتر باشد.

 تویوتا پریوس:

 تویوتا پریوس در ژاپن در اواخر سال 1997 تولید شد.تویوتا سیستم موتور و انتقال قدرت را به صورت هیبرید موازی طراحی کرده است که تویوتا ان را سیستم هیبریدی تویوتا نامیده است که بعضی از مزایای هیبریدهای سری را نیز داراست.

 یک سدان 4 در 5 نفره که موتور و سیستم انتقال قدرت ان طوری است که توانایی رسیدن به سرعت 15 مایل بر ساعت (24 کیلومتر بر ساعت) را فقط با موتور الکتریکی داراست.پریوس در سال 2004 در امریکای شمالی به عنوان خودروی سال برگزیده شده است.

 وزن پریوس 2900 پوند (1315 کیلوگرم) است و فضای درونی و فضای صندوق عقب آن از تویوتا کرولا بیشتر است.

 تویوتا برای رسیدن به بهره وری و کاهش الایندگی 2 کار را انجام داد:

 ● موتور بنزینی فقط زمانی کار می کند که به یک سرعت مشخص برسد:به عبارت دیگر برای کاهش الودگی پریوس می تواند به سرعت 15 مایل بر ساعت (24 کیلومتر بر ساعت) بدون استفاده از موتور بنزینی برسد.موتور بنزینی فقط زمانی روشن می شود که خودرو از یک سرعت معین بگذرد.

 ● به کار بردن یک دستگاه تقسیم قدرت بی همتا:موتور بنزینی می تواند طوری تنظیم شود تا در یک سرعت معین بیشترین بهره وری را داشته باشد ."دستگاه تقسیم قدرت" در پریوس اجازه می دهد که موتور در همه زمانها در حالت بیشترین کارایی در یک رنج سرعتی خاص باشد.

 پریوس دارای موتور 1.5 لیتری است که 76 اسب بخار را در بیشینه دور 5000 دور بر دقیقه بدست می اورد.موتور الکتریکی در پریوس دارای 67 اسب بار قدرت برای 1200 تا 1540 دور بر دقیقه است. وگشتاور 295 پوند –فوت را از 0 تا 1200 دور بر دقیقه تولید می کند که نیروی کافی را برای حرکت خودرو بدون دخالت موتور بنزینی فراهم می کند , موتور الکتریکی در پریوس خیلی قویتر از موتور الکتریکی در هوندا insight است.

 دستگاه"تقسیم کننده قدرت" قلب پریوس است.آن یک جعبه دنده هوشمند است که به موتور بنزینی متصل است.این جعبه دنده به خودرو اجازه می دهد که مانند یک خودروی هیبریدی موازی باشد که در آن موتور الکتریکی می تواند به تنهایی به سیستم انتقال قدرت نیرو وارد کند و موتوربنزینی نیز می تواند به تنهایی و یا با متور الکتریکی نیروی مورد نیاز خودرو را تامین کند.

 همچنین این دستگاه"تقسیم کننده قدرت" اغلب اجازه می دهد که خودرو مانند یک خودروی هیبریدی سری باشد که در آن موتور بنین می تواند مستلا باتری ها را شارژ کند و یا نیروی مورد نیاز برای چرخ ها را فراهم کند.که اغلب می تواند به صورت انتقال قدرت پیوسته یاcvt عمل کند که باعث حذف نیاز به انتقال قدرت دستی یا اتومات می شود. و سرانجام چون دستگاه"تقسیم کننده قدرت" اجازه می دهد که ژنراتور موتور را روشن کند و این باعث حذف نیاز به استارتر می شود .

 دستگاه تقسیم قدرت یک مجموعه دنده خورشیدی است (شکل زیر) موتور الکتریکی به چرخ دنده حلقه ای از مجموعه دنده متصل است و اغلب به صورت مستقیم به دیفرانسیل متصل می گردد. بنابراین سرعت موتور الکتریکی و چرخش دنده حلقه ای سرعت خودرو را تعیین می کند.

 

 

 

خودروی هیبریدی

 

 

 ژنراتور به چرخ دنده خورشیدی از مجموعه دنده ها متصل است و موتور بنزینی یا گاز سوز نیز به حامل خورشیدی(planet carrier) متصل است.سرعت چرخ دنده حلقه ای به سه جزء گفته شده بستگی دارد.بنابراین همه این اجزاء با هم در تمام زمانها کار می کنند تا سرعت خروجی را کنترل کنند.وقتی شما شتاب می گیرید ابتدا موتور الکتریکی و باتری ها تمام نیروی مورد نیاز را تامین می کنند.چرخ دنده حلقه ای که متصل به موتور الکتریکی است همزمان با حرکت کردن موتور الکتریکی می چرخد.حامل خورشیدی که به موتور بنزینی متصل است ثابت است زیرا موتور بنزینی هنوز روشن نشده است.زمانی که چرخ دنده حلقه ای شروع به چرخیدن کند باعث میشود که ژنراتور و چرخ دنده خورشیدی نیز شروع به چرخیدن کنند.زمانی که شتاب بیشتری می گیرید ژنراتور با سرعتی می چرخد که بتواند نیروی مورد نیاز برای موتور الکتریکی را فراهم کند.

 هنوز موتور بنزینی فعال نشده است. وقتی به سرعت 40 مایل بر ساعت یا 64 کیلومتر بر ساعت می رسید موتور بنزینی نیز روشن می شود.در حالی که موتور بنزینی روشن است ژنراتور سرعت موتور الکتریکی را طوری تغییر می دهد که با سرعت موتور بنزینی تطبیق پیدا کند و در خروجی سرعت با هم برابر باشند.

 همانند هوندا insight , تویوتا پریوس هرگز نیاز به شارژ دوباره ندارد.زیرا ژنراتور همیشه و به طور اتوماتیک سطح شارژ در باتری ها را کنترل می کند و در صورت کم بودن شارژ می کند.

 هم هوندا و هم تویوتا گارانتی های طولانی برای قطعات هیبریدی خود وضع کرده اند.هوندا 8 سال یا 80000 مایل گارانتی بیشتر قسمتهای انتقال قدرت و موتور وتجهیزات هیبریدی را داراست و تویوتا نیز 8 سال یا 100000 مایل گارانتی باتری و سیستمهای هیبریدی را دارد.موتور و باتری در این خودروها نیاز به هیچگونه نگهداری وبازنگری ندارد(اگرچه در صورت اتمام گارانتی اگر نیاز به تعویض باتری ها گرفتید ڇندین هزار دلار خرج بر می دارد).

 کسب نیروی هیبریدی مطمئنا پیچیده تر از تنها نیروی بنزینی و یا تنها نیروی الکتریکی است. در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد که چرا تکنولوژی هیبریدی مورد علاقه همه مشتریان و هم خودروسازان قرار گرفته است.

[ ۱۳٩٢/٢/۳۱ ] [ ۱٢:۳٤ ‎ق.ظ ] [ Admin ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک های مفید
پيوندهای روزانه

صفحات اختصاصی
لینک های مفید
آرشيو مطالب
امکانات وب