فروش پژو

وبلاگ تخصصی خودرو
قالب وبلاگ
دنا که سومین خودروی برند ملی و لوکس ترین محصول ایران خودرو به شمار می رود، در نیمه نخست امسال به تولید انبوه می رسد و قرار است تا پایان سال بیش از پنج هزار دستگاه تولید شود.  

 


 

دنا با تکیه بر توان مهندسی شرکت ایران خودرو و برپایه پلتفرم ملی طراحی شده و دارای ویژگی های فنی مطابق با استانداردهای بین المللی است.


این خودرو برمبنای استاندارد یورو 4 طراحی شده، با دو موتور EF7 معمولی و توربوشارژ تولید می شود و دارای سیستم مالتی پلکس است. دنا قابلیت ارتقا به استاندارد یورو5 را دارا است و گیربکس به کار رفته در آن نیز تولید داخل است که نسبت دنده های آن برای انطباق با موتور بر اساس دیفرانسیل تغییر می یابد. در حال حاضر گیربکس دنا دستی است، اما ایران خودرو برای تجهیز این محصول به گیربکس اتوماتیک برنامه دارد. سیستم ترمز آن نیز دیسکی است و با این محصول، سیستم جدید کنترل پایداری خودرو  ای. اس. پی به مشتری معرفی خواهد شد.


ایربگ راننده و سرنشین بخشی از امکانات و قابلیت های دنا برای دست یابی به استانداردهای ایمنی است و با توجه به پلتفرم جدید صندلی این خودرو، برخی مدل های آن، امکان تجهیز به ایربگ های جانبی را دارد. صدور این محصول به بازارهای جهانی، راهبرد ایران خودرو بوده و براین اساس قرار است در سایت های برون مرزی نیز با هدف افزایش سودآوری تولید شود.


 


ویژگی های ایمنی


دنا دارای استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو بوده و به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو –جلو مجهز است. سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBAبه همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD) از دیگر امکانات این خودرو به شمار می رود. به این موارد باید ستون فرمان جمع شونده در تصادف، چراغ های مه شکن جلو و عقب و چراغ های ایمنی درها را نیز افزود.


 


رفاهی


برای آسایش و رفاه بیشتر سرنشینان، مدل ای. ال. ایکس. دنا به سامانه های تهویه مطبوع اتوماتیک و فرمان برقی مجهز است. سامانه ورود بدون کلید، آینه های جانبی برقی، کمک پارک عقب و رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای از دیگر امکانات رفاهی دنای ای. ال. ایکس. است. این خودرو ستون فرمان قابل تنظیم  دارد و علاوه بر قابلیت کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، از آینه های جانبی تاشوی برقی با گرمکن بهره می برد.


بیشترین سرمایه گذاری دنا بر روی تریم داخل آن انجام شده و دارای هندزفری بلوتوث، شیشه های سولار رنگی، زیرآرنجی جلو و عقب، قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق و صندلی های برقی جلو نیز است.  


 


عملکرد


دنا ضمن بهره گیری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای را دارد. رینگ اسپورت آلومینیومی، سامانه ضد سرقت و قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از جمله مشخصات عملکردی این خودرو است.


 


دست یابی به دانش ساخت قالب بدنه


دنا با استفاده از ظرفیت ها و امکانات ایران خودرو و بدون مشارکت خارجی طراحی شده است؛ بنابراین برای نخستین بار تمامی فرآیندهای طراحی این محصول توسط متخصصان توانمند ایرانی و بدون هیچ گونه دریافت مشاوره از منابع خارجی انجام شده است.


قالب های خطوط تولید بدنه دنا با 11 میلیون دلار صرفه جویی ارزی، توسط شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو طراحی و ساخته و به این ترتیب دانش بومی سازی قالب های بزرگ بدنه در ایران ایجاد شده است. این امر به ایران خودرو امکان می دهد تا بدون نیاز به کارشناسان خارجی، قالب های بدنه و سایر اجزای خودروهای جدید را طراحی و تولید کند.


خط تولید دنا به سلول‌های رباتیک مجهز و بخش عمده ربات‌های این خط، توسط کارشناسان تام ایران خودرو برنامه نویسی، نصب و راه اندازی شده است. نصب این ربوت ها که از شهریور سال گذشته آغاز شد، در پنج قسمت مختلف انجام گرفت تا سومین برند ملی ایران خودرو با درجه اتوماسیون بالا بتواند الزامات کیفیتی لازم را کسب کند.


تیراژ و سطح اتوماسیون بالا، درگیری کمتر نیروی انسانی و خواب کم تولید، صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و انجام تمامی فعالیت ها در داخل کشور، از ویژگی‌های بارز خط تولید دنا و خطوط بدنه جانبی، درب موتور، درب صندوق عقب و بخشی از خطوط اصلی، از تفاوت های خط دنا با خط سمند است.


شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو با طراحی و تولید تمامی قالب های مورد نیاز رانا برای اولین بار به دانش بومی سازی قالب های بزرگ بدنه خودروهای جدید دست یافت و این دانش در دنا تکمیل شد.


شایان ذکر است، به دلیل نقش خودروسازی در اقتصاد کلان، بسیاری از پروژه های تحقیق و توسعه این صنعت در کشورهای پیشرفته، با حمایت دولت ها به اجرا در می آید. سرمایه گذاری مستقیم، معافیت های مالیاتی و تعرفه های گمرکی به ویژه در پروژه هایی که به مصرف سوخت، آلودگی و ایمنی مربوط می شود، از جمله حمایت هایی  است که توسط دولت ها در این زمینه به عمل می آید. این در حالی است که در ایران صنایع خودروسازی خود ناچارند منابع مالی مورد نیاز طرح های توسعه و طراحی را تامین کنند؛ چرا که حجم نقدینگی سیستم بانکی نسبت به نیاز خودروسازان بسیار محدود است. خودروی جدید دنا نیز در همین قاعده می گنجد، چرا که همه منابع و امکانات لازم برای طراحی و تولید آن توسط ایران خودرو فراهم شده است. در صورت تامین منابع و کم شدن بار مالی ایران خودرو در طرح های توسعه ای و محصولات جدید، این گروه صنعتی قادر است با سرعت بیشتری محصولات جدید را عرضه کند.

[ ۱۳٩٢/٢/۳۱ ] [ ۱:٤٢ ‎ب.ظ ] [ Admin ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک های مفید
پيوندهای روزانه

صفحات اختصاصی
لینک های مفید
آرشيو مطالب
امکانات وب